Als preventiemedewerker zit je tussen de directie en het personeel in en dat is best lastig. Nu weet ik beter hoe ik het moet aanpakken als ik iets voor elkaar wil krijgen. De medewerkers weten dat ook. Als ik het maar goed beargumenteer en duidelijke oplossingen aandraag, lukt het meestal.
Als preventiemedewerker moet je assertief zijn, feeling met de werkzaamheden hebben, alles in de gaten houden en goed luisteren. Mensen praten over dingen en ik zorg dat ik erbij ben, ook bij alle pauzes. Zo hoor ik wat er speelt. Het is meer dan alleen naar veiligheidseisen kijken. Er is geen standaard protocol dat je in kunt zetten.
Er is nu veel minder ziekteverzuim. Bovendien moet iedereen nu tot z’n 67e door, dus je moet rekening houden met je eigen gezondheid en die van een collega! Zorg voor iemand die dat in de gaten houdt. Uiteindelijk levert het meer productiviteit op. Mensen zijn gelukkiger en kunnen daardoor veiliger en productiever werken.