“Preventie betaalt zichzelf terug.”

Stichting Benchmark GGZ is een onafhankelijk kenniscentrum met als doel de kwaliteit van de zorg in de GGZ te verbeteren door transparantie te bieden over behandeluitkomsten. Werkzaamheden omvatten veel beeldschermwerk.

Stichting Benchmark GGZ

15 medewerkers, opgericht in 2011
Preventiemedewerker sinds 2014

Bert Jan Bos - Preventiemedewerker

“Om preventie bespreekbaar te houden, zet ik af en toe een quiz op.”

De beste werknemer is een gezonde werknemer. Ziekte voorkomen is ook beter voor de bedrijfscontinuïteit. Juist voor een klein bedrijf is dat erg belangrijk. Ik heb aan mijn collega’s gevraagd welke hulpmiddelen ze nodig hebben om thuis goed te kunnen werken en ervoor gezorgd dat ze dat kunnen krijgen. Nu kunnen werknemers een toetsenbord, muis, docking station en scherm krijgen voor thuiswerken.

Hoe en wanneer je iets brengt hangt van de persoon af. Als preventiemedewerker moet je het juiste moment afwachten: als iemand hartstikke druk is, moet je niet met een preek over zijn werkhouding aankomen. Om preventie bespreekbaar te houden, zet ik af en toe een quiz op in het werkoverleg.

In hoeverre mag een werkgever zich bemoeien met de gezondheid van zijn werknemer? Dat ervaar ik als een dilemma. Je hebt goed werkgeverschap en goed werknemerschap en op dat snijpunt heeft de preventiemedewerker een belangrijke rol. Natuurlijk bepaal je niet hoe en wat iemand thuis doet, maar thuis kunnen wel klachten ontstaan waar iemand op het werk ook last van heeft, zoals nekklachten of stress. Daar kun je mensen wel bewust van maken.

Betsy – Allround financieel medewerker

“Het is een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.”

Onze preventiemedewerker zorgt ervoor dat we ons bewust zijn van mogelijke gezondheidsrisico’s. De risico’s in een kantooromgeving zijn natuurlijk wel lager dan in bijvoorbeeld een fabriek, maar wij werken wel onder hoge druk. En zoals algemeen bekend: een ongeluk zit in een klein hoekje. Een misstap bij het pakken van een dossiermap kan er zomaar voor zorgen dat je weken met je been omhoog zit.

Toen wij in dit kantoorpand trokken hebben we als eerste nieuwe dossierkasten gekocht. Voor de veiligheid is het noodzakelijk dat de kast ladeblokkering heeft. Een veilig opstapkrukje zorgt ervoor dat we in de hoogste laden kunnen werken. Bijkomend voordeel is dat onze dossiers in deze brandkasten ook veiliger zijn in geval van brand of inbraak.

Bert Jan houdt ons scherp en zorgt ervoor dat alles netjes geregeld is. Dat past bij ons bedrijf en zorgt ervoor dat je prettiger werkt.

Risico’s op kantoor

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA): de belangrijkste, groeiende factor bij ziekteverzuim.

PSA omvat:

  • Werkdruk
  • Agressie en geweld (lichamelijk, verbaal)
  • Ongewenste omgangsvormen (intimidatie, pesten, discriminatie).


24% van de mensen in administratieve beroepen ervaart hoge tijdsdruk (bron: NEA benchmarktool)

Maar liefst een derde van het (deels) werkgerelateerde ziekteverzuim hangt samen met PSA (bron: Factsheet PSA);

TNO berekende dat de kosten voor doorbetaling van werkgerelateerd verzuim voor 58% voor rekening van PSA komt (bron: Arbobalans 2014).

Lees meer over “De schijnveiligheid van een kantoor”.

Cijfers uit de beroepsgroep:
Bedrijfseconomische en administratieve beroepen

Belangrijkste oorzaken ziekteverzuim:
44.4%
werkdruk/werkstress
17,2%
langdurig dezelfde handelingen verrichten, langdurig achter de computer werken
1,4% van de medewerkers is in 2014 slachtoffer geworden van een arbeidsongeval.

Belangrijkste oorzaken:
18,6%
uitglijden, struikelen of een andere val
10,8%
door iemand bedreigd, gebeten, geschopt
Bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2014 (TNO/CBS)

Andere praktijkvoorbeelden